Nawigacja

PROJEKTY

Aby uzyskać więcej informacji o projektach realizowanych w naszej placówce, kliknij obrazek poniżej.

Wzory podań

Pliki ze wzorami podań o przyjęcie do szkół działających w SOSW znajdziecie w dziale Pliki do pobrania w kategorii Wzory podań i pism. Podanie należy wydrukować, wypełnić i dostarczyć do sekretariatu Ośrodka
UWAGA! Do otwarcia plików niezbędny jest dowolny, bezpłatny program do odczytywania plików w formacie pdf. Może to być np. Foxit Reader lub Adobe Reader (linki otwierają się w nowych oknach/zakładkach i prowadzą bezpośrednio do stron producentów, gdzie wystarczy kliknąć Download).

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Dyrekcja SOSW

Dyrektor:
Zofia Dajczak

Zastępca dyrektora:
Dorota Maciaszek

tel. 95 763 11 05
e-mail: sosw.strzelce@interia.pl

Kalendarz

« Sierpień 2018 »
Po Wt śr Cz Pi So Ni
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Nasi pływacy na podium!



W dniach 09- 11 maja 2010 w Gdyni odbyły się XIV Mistrzostwa Polski ZSS "Sprawni Razem" w pływaniu. Podczas Mistrzostw Województwa Lubuskiego, które odbyły się 03 marca w gorzowskiej rSłowiancer1; i XV Mitingu Pływackiego (11 marca) w Gubinie wyłoniono najlepszych pływaków województwa. Po weryfikacji czasów do reprezentacji woj. lubuskiego wybrano sześciu najlepszych, którzy reprezentowali województwo podczas najważniejszych zawodów pływackich w kraju. Wśród nich znaleźli się również Mateusz Klaś i Dawid Fikus, uczniowie Ośrodka Szkolno r11; Wychowawczego w Strzelcach Krajeńskich. W Mistrzostwach Polski wzięło ponad 60 najlepszych zawodników z całego kraju. Każdy z nich miał prawo startu w dwóch konkurencjach indywidualnych oraz w sztafecie. Mateusz i Dawid startowali na 50 metrów stylem dowolnym. Była to najbardziej obstawiona konkurencja bo startowało w niej aż 24 zawodników . Podczas kwalifikacji Lubuszanie wygrywali wszystkie starty. W ostatnim starcie wśród sześciu finalistów aż czterech to pływacy lubuscy. Właśnie ta konkurencja przysporzyła nam najwięcej radości bo całe podium było nasze. Złoto zdobył Marcin Dobrowolski - Gubin ( złoty medalista Mistrzostw Europy, brązowy medalista Mistrzostw Świata i wielokrotny Mistrz Polski) srebro Mateusz Klaś i brąz Dawid Fikus - obaj Strzelce Kraj. Ta trójka plus Michał Wysocki z Gubina reprezentowali nasze województwo podczas wyścigów sztafet 4x50 metrów stylem dowolnym, w których zajęliśmy II miejsce przypływając tuż za ekipą woj. podlaskiego. W klasyfikacji medalowej zwyciężyli pływacy województwa podlaskiego 11 medali. Lubuszanie zajęli II miejsce zdobywając 9 medali, wyprzedzając województwa zachodniopomorskie, mazowieckie, wielkopolskie, podkarpackie i pomorskie. Opiekunami reprezentacji woj. lubuskiego byli: Ziemowit Patek - Gubin i Dariusz Kamzelski - Strzelce Kraj. W czerwcu na Mistrzostwa Europy, które odbędą się we Włoszech wylatują reprezentanci Polski a wśród nich Lubuszanin wcześniej wspominany M. Dobrowolski. TRZYMAJMY KCIUKI !!! D. Kamzelski

Rok pod hasłem ekologii

Uczniowie naszego Ośrodka, uczestnicy Koła Teatralnego, pracując ciężko przez cały rok pod okiem opiekuna sekcji Alicji Wałdoch, przygotowali inscenizację promującą zachowania proekologiczne. Grupa teatralna w składzie: Angelika, Aneta, Małgorzata (III gimnazjum ZET), Magdalena, Angelika (VI SP), Klaudia, Iwona (II gimnazjum), Paweł (III gimnazjum) i Bartłomiej (III ZSZ) zaprezentowała efekty swojej pracy nie tylko w naszej szkole, ale również poza jej murami. W marcu uczniowie wzięli udział w II Przeglądzie Teatrów Ekologicznych "Zielony Kapturek" w Gorzowie Wlkp. Ich praca została doceniona i wysoko oceniona - zajęli II miejsce. W miesiącu maju, grupa udała się do Biblioteki Miejskiej, aby podzielić się zdobytą wiedzą oraz promować zachowania proekologiczne u młodszych koleżanek i kolegów. Przybyłe na spotkanie przedszkolaki były bardzo zadowolone z takiej formy zdobywania wiedzy i nagrodziły naszych artystów wielkimi brawami. W czerwcu odbył się X Wojewódzki Przegląd Ekologiczny Szkół Specjalnych w Gubinie, w którym również wzięli udział nasi uczniowie, zdobywając wyróżnienie. Podczas udziału w przeglądach uczniowie zdobyli zarówno dla siebie jak i dla siebie bardzo atrakcyjne nagrody (odtwarzacz DVD, podświetlany globus, encyklopedię multimedialną, zestaw długopisów oraz maskotki). Artystom gratulujemy sukcesów i życzymy powodzenia w kolejnym roku szkolnym.

DZIEŃ DZIECKA 2010

Celem zorganizowania imprezy w Dniu Dziecka była integracja podczas gier i zabaw sportowych; wpajanie zasad fair play i zdrowej rywalizacji sportowej a także zachęcenie uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu. Zabawę rozpoczęło przywitanie przez Panią Dyrektor gości z Publicznej Szkoły Podstawowej w Strzelcach Kraj. oraz nauczycieli i naszych wychowanków. Następnie wszyscy udali się na boisko i świetlicę, oferujące konkurencje nie tylko sportowe (było ich aż 15 !). Po pierwszej części zabaw uczniowie udali się na śnadanie i pyszne pączki. W drugiej części organizatorzy zaproponowali konkurencję przeciągania liny, m.in. uczniowie kontra nauczyciele. Uczniowie, którzy uczestniczyli we wszystkich konkurencjach otrzymali słodkie nagrody a wszyscy zostali zaproszeni na kiełbaski z grilla. Niesamowitą niespodzianką dla naszych uczniów okazało się stanowisko w sali gimnastycznej, gdzie znajdowała się olbrzymia trampolina (batut), nadmuchiwana zjeżdżalnia i dmuchany zamek. Z tych atrakcji uczniowie mogli korzystać do woli! Organizatorzy, czyli Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski wraz z nauczycielami obiecują, że za rok będziemy bawić się równie wspaniale!!!

Szkolny Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej

Dnia 17 maja 2010 r. odbył się w naszej szkole Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej, który przygotowała pani Stefania Sychowska i pani Monika Czaja. Cele konkursu to: - inspirowanie uczniów do zainteresowania się problematyką europejską, - przybliżenie wiedzy o Unii Europejskiej, - uświadomienie uczniom ich roli w zjednoczonej Europie, - szerzenie wśród uczniów wiedzy, o krajach różniących się kulturą, zwyczajami, językiem, ale prowadzących wspólną politykę gospodarczą i społeczną, - rozwijanie zainteresowania Unią Europejską jako organizacją, której członkiem jest Polska. Do konkursu przystąpili uczniowie klas gimnazjalnych i szkoły podstawowej. Przedstawiciele poszczególnych klas pracowali indywidualnie nad rozwiązaniem testu obejmującego zagadnienia z dziedziny Unii Europejskiej i znajomości krajów Unii. Wszyscy musieli wykazać się szczegółową znajomością tematyki unijnej, a najlepsi to: I miejsce - uczeń klasy III Gimnazjum, II miejsce- uczniowie klasy I gimnazjum, III miejsce - uczniowie klasy III Gimnazjum ZET. Pozostali uczniowie to reprezentanci klasy V i VI Szkoły Podstawowej, I i III Gimnazjum oraz III Gimnazjum ZET. Nagrody za poszczególne miejsca oraz dyplomy dla uczestników zostaną rozdane na uroczystości zakończenia roku szkolnego 25. 06. 2010 r.

Dzień Matki 2010

"Błogosławiony ten, który daje swoim dzieciom korzenie i skrzydła" - ta sentencja stanowiła myśl wiodącą tegorocznej uroczystości z okazji Dnia Matki, która odbyła się 26 maja br. Przybyłych gości - rodziców, opiekunów i nauczycieli przywitała pani A. Pytlewska, po czym uczennice Magda i Malwina zaśpiewały piosenkę "Cudownych Rodziców mam". Pierwszym punktem programu artystycznego były układy choreograficzne szkolnego zespołu tanecznego, którego opiekunem jest pani M. Sopielewska. Spektakularnym sukcesem było przedstawienie teatralne "Kopciuszek", w wykonaniu dzieci i młodzieży, przygotowane przez A. Pawlikowską i A. Chaberko. Miłym zaskoczeniem dla zebranych okazał się występ wokalny ucznia z klasy II gimnazjum Z.E-T., Damiana, który zaśpiewał 2 utwory. Następnie uczniowie przygotowani przez panią A. Wałdoch zarecytowai kilka okolicznościowych wierszy. Całość zamknęło wręczenie wszystkim Mamom kwiatów (piękne róże z bibuły), które wykonali uczniowie wraz ze swoimi opiekunami.

WAŻNE!!! Wzory podań

Ważna informacja dla wszystkich, którzy chcieliby uczyć się w naszym Ośrodku. W dziale "Pliki do pobrania" pojawiła się kategoria "Wzory podań i pism", w której znajdziecie przygotowane do wypełnienia druki podań o przyjęcie do poszczególnych szkół funkcjonujących w Ośrodku. Odpowiednie podanie należy pobrać, wydrukować, a po wypełnieniu i podpisaniu dostarczyć wraz z załącznikami do Ośrodka (można to zrobić osobiście lub drogą pocztową).

UWAGA! Jeżeli pliki nie chcą się otworzyć, oznacza to, że należy zainstalować dowolny, bezpłatny program do odczytywania plików w formacie pdf. Może to być np. Foxit Reader lub Adobe Reader (linki otwierają się w nowych oknach/zakładkach i prowadzą bezpośrednio do stron producentów, gdzie wystarczy kliknąć "Download").

Konkurs Ekologiczny

Segregowanie odpadów, znajomość zwierząt chronionych - to tylko niektóre zadania, jakie mieli rozwiązać uczniowie na szkolnym "Konkursie ekologicznym", który 19 maja przygotowała p. M. Serafin i p. A. Choińska. Konkursowi przyświecały bardzo ciekawe cele, m.in.: - rozwijanie wśród uczniów zainteresowań przyrodniczych, - rozbudzanie świadomości ekologicznej. Każda klasa mogła wystawić dwoje uczestników a na pytania konkursowe odpowiadano indywidualnie. 1. i 2. miejsce zajęli uczniowie z klas III gimnazjum a 3. miejsce uczeń z klasy II ZSZ. Nagrodzeni uczniowie otrzymali dyplomy, książki, zestawy kolorowych długopisów oraz paletki do badmintona. Za rok kolejny taki ciekawy konkurs :-) Zapraszamy!

"Świat baśni i bajki"-podsumowanie konkursu.

Konkurs "Świat baśni i bajki" zorganizowany w roku szkolnym 2009/2010 przez Annę Pawlikowską, Katarzynę Małyszczak i Gabrielę Demczur przy Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Strzelcach Krajeńskich . Jego celem było ukazanie piękna maski teatralnej , a także rozwijanie postaw twórczych i umiejętności plastycznych przez wykorzystanie różnorodnych inspiracji i inwencji dzieci. Podziw wzbudza pracowitość uczniów, pomysłowość w podejściu do tematu, zaangażowanie opiekunów i oczywiście talent naszych małych artystów. Komisja konkursowa starała się profesjonalnie, obiektywnie i rzetelnie ocenić nadesłane maski, kierując się następującymi kryteriami: walorami artystycznymi i estetycznymi pracy, ciekawą interpretacją maski oraz prawdopodobieństwem samodzielnego wykonania pracy przez dziecko. W Jury wyłoniono następujących zwycięzców konkursu : Kategoria ZET I miejsce Właściciel cyrku z bajki "Pinokio" SOSW w Strzelcach Kraj. II Miejsce Nosorożec z bajki "Król Lew" ( praca zbiorowa) SOSW w Strzelcach Kraj. III Miejsce Prosiaczek z bajki "Kubuś Puchatek" Kategoria - Szkoły Podstawowe: I Miejsce Czarownica z bajki "Jasi i Małgosia" Szkoła Podstawowa w Bobrówku "Kot w butach" - Szkoła Podstawowa w Bobrówku "Pinokio" - Grupa wychowawcza( praca zbiorowa) SOSW w Strzelcach Kraj. II Miejsce "Pirat" - Szkoła Podstawowa w Bobrówku "Myszka Mini"- SOSW w Strzelcach Kraj. "Królowa Śniegu"- Szkoła Podstawowa w Bobrówku III Miejsce: Sinba z bajki "Król Lew" - SOSW w Strzelcach Kraj. "Kot w butach" - SOSW w Strzelcach Kraj. Królik z bajki "Alicja w krainie czarów" SOSW we Wrocławiu Kategoria Szkoły Gimnazjalne, SPdP I Miejsce Aktor z maską - SOSW w Oleśnicy Maska wenecka - SOSW w Strzelcach Kraj. "Królowa śniegu"- SOSW w Sulęcinie II Miejsce "Zła Czarownica"- SOSW w Sulęcinie "Klaun"- SOSW w Strzelcach Kraj. "Nastroszona papuga"- SOSW w Sulęcinie "Czarnoskóry" Zespół Szkół nr 14 w Gorzowie Wlkp. III Miejsce "Tygrysek"- SOSW w Sulęcinie "Ptak"- SOSW w Strzelcach Kraj. "Ptak" Zespół Szkół nr 14 w Gorzowie Wlkp. Za udział w konkursie plastycznym wszystkim uczestnikom dziękujemy, a zwycięzcom gratulujemy. Nauczycielom prowadzącym przekazujemy słowa uznania za cierpliwość, wytrwałość oraz twórcze zaangażowanie w pracę.

PROTEST NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW SOSW woj. lubuskiego

PROTEST NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW

SPECJALNYCH OŚRODKÓW SZKOLNO-WYCHOWAWCZYCH
WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO
DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 28 kwietnia 2010 roku w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad opłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach

Nauczyciele i Pracownicy Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych Województwa Lubuskiego wyrażają sprzeciw do treści zapisu §23 Projektu Rozporządzenia. Zapis ten pomija znaczącą w systemie dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczym grupę dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Proponowana treść §23 likwiduje Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.

Nauczyciele i Pracownicy Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych Województwa Lubuskiego wnoszą o dodanie w §23 punktu 7, w brzmieniu:

1) niesłyszących i słabosłyszących,

2) niewidomych i słabowidzących,

3) z niepełnosprawnością ruchową,

4) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

5) z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

6) z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

 

 

I. Uzasadnienie zmiany § 23 Projektu Rozporządzenia:

Obecnie w wielu specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych istnieją szkoły podstawowe, gimnazja i zasadnicze szkoły zawodowe dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Pracują, a więc są potrzebne, działają, bo jest takie społeczne zapotrzebowanie.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 kwietnia 2010 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach w §2 ust. 1 pkt 6) daje możliwość tworzenia szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w stopniu lekkim.

Omawiane rozporządzenie, dotyczące „rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych...”, przekierowuje dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, zapisem §47 ust. 3 do bursy (dano tam możliwość utworzenia grupy dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim), ale za pobyt dziecka w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym Rodzic nie płaci, a ponosi jedynie koszty wyżywienia, natomiast za pobyt dziecka w bursie płaci za wyżywienie i zakwaterowanie, o czym stanowią zapisy §63 ust. 1 i 2. Dzieci nasze – lekko upośledzone umysłowo, często wywodzą się ze środowisk o niskim statusie materialnym. Projekt Rozporządzenia pozbawia tę grupę dzieci pomocy systemowej.

II. Skutki regulacji:

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja

1.1. Rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty zobowiązane do prowadzenia placówek publicznych w postaci likwidacji specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

1.2. Od dnia 1 września 2010 roku nastąpi zakaz włączenia klasy I gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz klasy I zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w struktury specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego.

1.3. Ograniczona zostaje możliwość naboru do szkoły podstawowej od dnia 1 września 2012 roku (§67), co spowoduje powolną „agonię” specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, kształcących dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

1.4. Włączenie dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym w system oświaty ogólnodostępnej jest błędem. Ze względu na ograniczenia intelektualne nasze dzieci muszą mieć program nauczania, metody nauczania i środki dydaktyczne dostosowane do swoich możliwości i potrzeb. Nie zapewnia im tego szkoła ogólnodostępna (wbrew zapewnieniom ujętym w Uzasadnieniu do Rozporządzenia – str. 7 w. 5).

2. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet Państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

2.1. Rozporządzenie spowoduje zmniejszenie skutków finansowych dla budżetu Państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

2.2. Oszczędności czynione są kosztem dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, dzieci specjalnej troski.

2.3. Jest niemożliwym do udźwignięcia przez Rodziców dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, ponoszenie kosztów wyżywienia i zakwaterowania w wysokości 50% kosztów utrzymania miejsca w bursie, jak proponuje się w § 63 ust. 2 Rozporządzenia.

2.4. Jest głęboko niesprawiedliwym podzielenie dzieci specjalnej troski na te, które są objęte pomocą Państwa i odmówienie pomocy dzieciom z lekkim upośledzeniem umysłowym.

3. Wpływ projektu na rynek pracy

3.1. Rozporządzenie będzie miało bezpośredni wpływ na rynek pracy.

3.2. W związku z likwidacją placówek specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, zajdzie konieczność zwalniania wychowawców Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych oraz pracowników administracji i obsługi.

3.3. Ograniczenie naboru uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim spowoduje likwidację tychże szkół, a co za tym idzie zwolnienia nauczycieli.

4. Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Jednak w sposób znaczący uniemożliwi przygotowanie dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym do pracy zawodowej i życia w społeczeństwie.

 

III. Argumenty przemawiające za istnieniem specjalnych ośrodków szkolno-wychowawcych:

  1. Dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym zyskuje szansę na osiągnięcie sukcesów szkolnych, rozwój zainteresowań, rozwój umiejętności, które dają mu szansę na budowanie poczucia własnej wartości i godności.
  2. Prowadzone w Specjalnych Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (m.in. Tomatis, Biofeedback, Sale Doświadczania Świata, Integracji Sensorycznej, siłownie, sale gimnastyki korekcyjnej, pracownie gospodarstwa domowego, biurowe, ogrodnictwa itd.) dają dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim możliwość podniesienia sprawności zarówno umysłowej, jak i fizycznej. Otwierają perspektywy podejmowania w przyszłości różnorakich ról społecznych, niedyskryminujących ich w społeczeństwie.
  3. Obowiązująca Podstawa Programowa wyeliminowała korzystanie przez uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim z bezpłatnych podręczników, dostosowanych do ich możliwości i potrzeb – Stara Podstawa Programowa.
  4. Mniej liczne klasy w szkołach działających w strukturach Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych pozwalają na:

· indywidualizację pracy dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim,

· niwelowanie problemów wychowawczych.

  1. Dziecko przebywa w grupie rówieśniczej o podobnych możliwościach rozwojowych, co wpływa pozytywnie na proces adaptacji w środowisku szkolnym oraz łatwiejsze nawiązanie satysfakcjonujących kontaktów rówieśniczych. Następuje również wzrost samoakceptacji dzieci i młodzieży trafiającej w środowisko szkolne, w którym wszyscy uczniowie mają podobne problemy, wynikające z dysfunkcji intelektualnej.
  2. Częste przypadki upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim sprzężonego z różnymi innymi deficytami (zaburzenia psychiczne, dysfunkcje ruchowe, niedosłuch, epilepsja), przemawiają z realizacją obowiązku szkolnego w warunkach Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych.
  3. Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze mają w ofercie możliwość bezpłatnego przebywania w nich, zapewniają wychowankom całodobową opiekę. Ma to szczególne znaczenie dla rodzin dysfunkcyjnych, zagrożonych patologią (alkoholizm, bezrobocie, choroby psychiczne, upośledzenie umysłowe, niezaradność życiowa).
  4. Istnienie Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych ważne jest również dla Sądów Rodzinnych, którym placówki te dają możliwość umieszczenia dziecka w ciągu tygodnia z dala od patologicznego środowiska, z możliwością cotygodniowego powrotu do domu, nie nakładając konieczności umieszczania dziecka w placówce interwencyjnej.
  5. Przy Specjalnych Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych funkcjonują organizacje pozarządowe, takie jak fundacje i stowarzyszenia, które obejmują opieką materialną wychowanków oraz ich rodziny.
  6. Dziecko upośledzone w stopniu lekkim porównując się ze zdrowymi rówieśnikami ma poczucie niższej wartości, wpada w kompleksy, zniechęca się, wycofuje, a w konsekwencji porzuca naukę. Przebywanie z uczniami o podobnym poziomie rozwoju intelektualnego i fizycznego powoduje powstanie korzystniejszego obrazu siebie. Dziecko osiąga sukces na miarę swoich możliwości, buduje poczucie wspólnoty w środowisku szkolnym. Uczniowie chętnie wówczas podejmują różnorodne działania i rywalizację.
  7. Oferta edukacyjno-wychowawcza Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych spełnia oczekiwania społeczne (nowe typy szkół, nowe zawody, realizacja projektów edukacyjnych współfinansowanych z EFS i PFRON). Mając wybór między szkołą ogólnodostępną a Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym, rodzice nadal zapisują swoje dzieci do Ośrodków. Nie można więc pozbawiać ich tej możliwości.
  8. Wspólne działania z innymi instytucjami wspomagającymi podejmowane w Specjalnych Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych pozwalają na organizację wszelakich imprez (konkursy, wycieczki, zawody sportowe, imprezy integracyjne ze środowiskiem lokalnym, spotkania integracyjne z rówieśnikami ze szkół ogólnodostępnych), które są dostosowywane do możliwości psychofizycznych dzieci i dają równe szanse aktywnego uczestnictwa w nich wszystkim wychowankom, bez względu na rodzaj zaburzeń i status materialny.
  9. Struktura Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych pozwala na płynną kontynuację nauki na wszystkich poziomach edukacyjnych (od przedszkola do szkoły zawodowej). Dostosowanie metod, dodatkowe wsparcie, funkcja rewalidacyjna placówek, daje przyszłemu absolwentowi szanse na sukces. Czy w szkołach ogólnodostępnych, które z racji swojej działalności, głównie dydaktycznej, nastawionej na osiąganie jak najlepszych wyników, będzie dostrzeżona potrzeba dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim?
  10. Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze jako placówki pracujące z dziećmi i młodzieżą o podobnych, specyficznych potrzebach, wspomagają rodziców, prawnych opiekunów w pełnieniu funkcji wychowawczych, edukacyjnych i życiowych. Ma to miejsce w szczególności przez organizowanie częstych konsultacji, zajęć psycho-edukacyjnych, warsztatów i grup wsparcia dla rodziców i ich rodzin.
  11. Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze zostały dostosowane pod względem architektonicznym do potrzeb dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie i fizycznie, co pozwala na przebywanie dziecka w grupie rówieśniczej, a nie realizację obowiązku szkolnego w formie zajęć indywidualnych.
  12. Jeżeli rozporządzenie w takim brzmieniu wejdzie w życie, to nastąpi konieczność zwalniania kadry pedagogicznej i pracowników administracji i obsługi.

 

Czy nie czas, żeby zrodziła się świadomość, że możliwość nauczania programem szkoły specjalnej powinna być PRZYWILEJEM szkół, które są do tego przygotowane pod względem kadrowym, bazowym i merytorycznym?

Niniejszym zwracamy się do Ministra Edukacji Narodowej o zmianę zapisu §23 Projektu Rozporządzenia.

Zwracamy się do Związków Zawodowych i Partnerów Społecznych o uwzględnienie naszego protestu w opinii o projekcie.

Wygenerowano w sekund: 0.04
3,206,669 Unikalnych wizyt